Pincode, Havo, Katern 2, Hoofdstuk 2

Pincode, Havo, Katern 2, Hoofdstuk 2

Marktmechanisme

De ‘onzichtbare hand’ die ervoor zorgt dat de markt in evenwicht komt.

Investeren

Het aanschaffen van kapitaalgoederen.

Wet van de toe- en afnemende meeropbrengsten

Ervaringseffect waarbij een productiefactor eerst efficiënt wordt ingezet, maar op een bepaald punt minder effectief wordt.

Evenwichtsprijs

De prijs bij het marktevenwicht.

Degressief variabele kosten

Variabele kosten die per eenheid product dalen als de productieomvang stijgt.

Individuele aanbodlijn

Lijn die het verband weergeeft tussen de prijs en de aangeboden hoeveelheid van een enkele aanbieder.

Variabele kosten

Kosten die veranderen als je meer of minder gaat produceren.

Evenwichtshoeveelheid

De hoeveelheid in het marktevenwicht.

Gemiddelde variabele kosten

Totale variabele kosten gedeeld door de productieomvang. Variabele kosten per eenheid.

Totale winst

Het verschil tussen de totale opbrengsten en de totale kosten.

Aanbodfactoren

Omstandigheden die het totale aanbod van een goed of dienst beïnvloeden.

Winst

Totale omzet/opbrengst min de totale kosten.

Motieven om te ondernemen

Redenen voor mensen om een eigen onderneming te starten.

Collectieve aanbodlijn

Lijn die het verband weergeeft tussen de prijs en de aangeboden hoeveelheid van de gezamenlijke aanbieders.

Marginale kosten

De toename van de totale kosten als gevolg van het produceren van één extra product. (Tip: denk bij het woord 'Marginaal' aan 'Extra')

Aanbodoverschot

Het gedeelte van het aanbod op een markt dat groter is dan de vraag.

Constante kosten

Kosten die vast blijven als je meer of minder gaat produceren. Ook wel vaste kosten genoemd.

Maximale of optimale winst

Beleid waarbij men probeert de opbrengsten de kosten te laten overtreffen.

Proportioneel variabele kosten

Variabele kosten die in verhouding evenveel toe- of afnemen als de productieomvang.

Marginale opbrengst

De toename van de totale opbrengst/omzet als gevolg van het verkopen van één extra product.

Marktmodel

Model dat je inzicht geeft in werking van vraag en aanbod.

Marktevenwicht

Evenwicht dat tot stand komt op een markt door het mechanisme van vraag en aanbod.

Break-evenpunt

Het punt waarbij de totale opbrengsten gelijk zijn aan de totale kosten. Er is dan geen winst of verlies.

Gemiddelde opbrengst

Totale opbrengst gedeeld door de productieomvang.

Gemiddelde constante kosten

Totale constante kosten gedeeld door de productieomvang. Constante kosten per eenheid.

Vraagoverschot

Het gedeelte van de vraag op een markt dat groter is dan het aanbod.

Progressief variabele kosten

Variabele kosten die per eenheid product stijgen als de productieomvang stijgt.

Gemiddelde totale kosten

Totale kosten gedeeld door de productieomvang. Totale kosten per eenheid.
1 / 28