Pincode, Havo, Katern 2, Hoofdstuk 2
- Pincode
- Pincode bovenbouw
Winst
Totale omzet/opbrengst min de totale kosten.
Individuele aanbodlijn
Lijn die het verband weergeeft tussen de prijs en de aangeboden hoeveelheid van een enkele aanbieder.
Progressief variabele kosten
Variabele kosten die per eenheid product stijgen als de productieomvang stijgt.
Evenwichtshoeveelheid
De hoeveelheid in het marktevenwicht.
Investeren
Het aanschaffen van kapitaalgoederen.
Totale winst
Het verschil tussen de totale opbrengsten en de totale kosten.
Proportioneel variabele kosten
Variabele kosten die in verhouding evenveel toe- of afnemen als de productieomvang.
Collectieve aanbodlijn
Lijn die het verband weergeeft tussen de prijs en de aangeboden hoeveelheid van de gezamenlijke aanbieders.
Marktevenwicht
Evenwicht dat tot stand komt op een markt door het mechanisme van vraag en aanbod.
Wet van de toe- en afnemende meeropbrengsten
Ervaringseffect waarbij een productiefactor eerst efficiënt wordt ingezet, maar op een bepaald punt minder effectief wordt.
Degressief variabele kosten
Variabele kosten die per eenheid product dalen als de productieomvang stijgt.
Maximale of optimale winst
Beleid waarbij men probeert de opbrengsten de kosten te laten overtreffen.
Gemiddelde totale kosten
Totale kosten gedeeld door de productieomvang. Totale kosten per eenheid.
Gemiddelde variabele kosten
Totale variabele kosten gedeeld door de productieomvang. Variabele kosten per eenheid.
Vraagoverschot
Het gedeelte van de vraag op een markt dat groter is dan het aanbod.
Constante kosten
Kosten die vast blijven als je meer of minder gaat produceren. Ook wel vaste kosten genoemd.
Variabele kosten
Kosten die veranderen als je meer of minder gaat produceren.
Gemiddelde constante kosten
Totale constante kosten gedeeld door de productieomvang. Constante kosten per eenheid.
Evenwichtsprijs
De prijs bij het marktevenwicht.
Break-evenpunt
Het punt waarbij de totale opbrengsten gelijk zijn aan de totale kosten. Er is dan geen winst of verlies.
Aanbodoverschot
Het gedeelte van het aanbod op een markt dat groter is dan de vraag.
Marginale opbrengst
De toename van de totale opbrengst/omzet als gevolg van het verkopen van één extra product.
Marktmodel
Model dat je inzicht geeft in werking van vraag en aanbod.
Motieven om te ondernemen
Redenen voor mensen om een eigen onderneming te starten.
Marktmechanisme
De ‘onzichtbare hand’ die ervoor zorgt dat de markt in evenwicht komt.
Aanbodfactoren
Omstandigheden die het totale aanbod van een goed of dienst beïnvloeden.
Marginale kosten
De toename van de totale kosten als gevolg van het produceren van één extra product.
(Tip: denk bij het woord 'Marginaal' aan 'Extra')
Gemiddelde opbrengst
Totale opbrengst gedeeld door de productieomvang.

1 / 28

- Flash Card Tags: Hoofdstuk 2